غصه و افسردگی،احادیث زیبا،احادیث روان ،بیماری روانی،خستگی،انسان متعادل،سلامت،کلمات کلیدیkeywords:
zibaweb.com زیبا وب ،سایت مفید برای پسران ودختران ایرانی
مطالب این صفحه:آموزش روش صحيح غصه خوريGrief،
برای اینکه انسان متعادل باشیم چه کنیم ؟،شناخت افرادبصری،وسمعی ووضعی ازطریق ارتباط غیرمستقیم
احادیث مرتبط با بهداشت روان
. فروتني نعمتي است که مورد رشک قرار نمي گيرد . امام حسن عسگري (ع)
· لبخند آدمي بر روي برادر ديني اش حسنه است . امام محمدباقر ( ع)
· هديه کينه را از دلها مي زدايد .امام رضا ع
· از هم صحبتي با سست رأي دوري جوييد . امام علي (ع)
· با مردم چنان سرکنيد که دوست داريد با شما سرکنند . امام حسن (ع)
· هيچ چيز مثل خوش خلقي زندگي را شيرين نمي کند . امام حسن (ع)
· نصف عقل آدمي اظهار دوستي نسبت به عموم مردم است . امام رضا(ع)
· برادرت را با نيکويي به او سرزنش کن و گزند وي را به بخشش به او ، با وي بازگردان . امام علي (ع)
· خوش اخلاقي دوستي را پايدار مي سازد رسول اکرم (ص)
· اي علي در گفتار هيچ چيزي نيست مگر با کردار . رسول اکرم (ص)
· نيکوکاري و اخلاق خوب شهرها را آباد و عمرها را زياد مي کند . امام باقر (ع)
· سخن چين، فتنه چند ماهه را يکساعته برپا مي کند . امام علي (ع)
· بهترين صدقه ايجاد صلح و آشتي در ميان مردم است . رسول اکرم (ع)
· نشانه برادري ، وفاداري در سختي و آسايش است . امام حسين (ع)
· ديدار دوست ستايشي از محبت اوست . امام علي (ع)
· آن کسي که تو را از چيز خطرناکي بترساند ، مانند کسي است که تو را به چيز شادي آوري بشارت دهد . امام علي (ع)
· زکات برتري موقعيت ، فروتني است . امام علي (ع)
· هنگامي ک مؤمن برادر ديني خود را خشمگين مي کند زمينه جدايي را فراهم ساخته است امام علي (ع
· رعايت انصاف اختلافات را رفع مي کند و دوستي و مودت ايجاد مي نمايد . امام علي (ع)
· محبوب ترين عبادت نزد خداوند شادکردن دل مؤمن است . امام محمدباقر(ع)
منبع: سایت صدا و سیما(
واحد آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان میبد)*************************************
www.zibaweb.com
تیتر : آموزش روش صحيح غصه خوري!
خلاصه : غصه و افسردگی
متن کل خبر : افسردگي، يک بيماري رواني ناشي از اختلالات مغزي و سيستم عصبي نيست،
افسردگي، يک انحراف عاطفي است. به عبارت ديگر، افکار منحرف و فريبآلود، مجموعهاي
از احساسات: غم و اندوه، عدم اعتماد به نفس، بيتفاوتي و بيحوصلگي، خستگي و ضعف،
نااميدي و... را تحت عنوان افسردگي به دنبال ميکشند و قرباني خود را به طرف خودکشي
سوق ميدهند.(1)
افکار غيرمنطقي، غيرواقعي و فريب آلود، ميکروب و علت افسردگي هستند و چنانچه اين
افکار، تصحيح و اصلاح شوند، افسردگي نيز درمان خواهد شد.(2)
احساس طبيعي غم و اندوه
غم و اندوه ، يک عکسالعمل سالم و طبيعي در مقابل ضايعات، حوادث، نااميديها و
تغييرات بد زندگي است که ما اغلب، آن را سرکوب ميکنيم. ما براي حوادث اسفناک
زندگي، براي بيماريها يا براي هر سختي و مشقتي که در زندگي با آن رو به رو ميشويم
دچار غم و اندوه ميگرديم. ممکن است براي کاري که زماني بر اثر ناپختگي و جواني
انجام دادهايم اکنون غصهدار شويم. متأسفانه بسياري از ما نميدانيم حالت صحيح و
سالم غصه خوردن چگونه است و چهطور بايد با آن برخورد کرد و چهطور آن را ارضا کرد
، و از دل بيرون راند؟ ما به خود ، اجازه گريه کردن نميدهيم و غم و غصّه ي خود را
انکار ميکنيم. ما ميترسيم اشکمان جاري شود و دردها را بيرون بريزيم. در نتيجه،
اين عواطف را در سينه حفظ کرده ، هيچ وقت از آنها فارغ نميشويم. آنها با فشاري که
روي فکر و قلب ما وارد ميسازند، رفتار و اعمال روزمره ي ما را از مسير طبيعي منحرف
ميسازند، بهگونهاي که به عوارضي چون «افسردگي» دچار ميشويم. روانشناسان
معتقدند که راه سالم برخورد با غم و اندوه، اين است که: «هيچ وقت، فرصت گريه کردن
را از دست ندهيد».(3)
غصه
نسخه قطعي درمان: خداباوري
بينش خداباورانه و توحيدي ميگويد که اگر تنها شَوم، باز هم خدا هست. او جانشين همه
نداشتنهاست. شخص خداباور ميگويد: من دوستي شنوا، بينا، دانا و مهربان دارم که «بر
هر چيز تواناست»(4) و آن دوست و ياور خوب، «براي ما کافي است».(5)
شناختدرماني ميگويد: «با پيش آمدن حادثهاي ناگوار، آن را تعميم ندهيد و هميشه
منتظر حادثه بدي نباشيد. دليلي ندارد که اتفاق گذشته، باز تکرار شود». اما بينش
توحيدي ميگويد:
«خداباوري ، حصار امني است که هر که در پناه آن قرار گيرد، هيچ گزندي را تواناي
غلبه بر او نيست».(6)
شناخت درماني ميگويد: «کاملگرايي و همه چيز را در حد بهترين خواستن، مايه رنج
است». و بينش توحيدي ميگويد: «هر پديده و شيء در جهان، نابودشدني است مگر آن که
رو به سوي او دارد. هيچکس و هيچ چيز جز او بهترين نيست و او تنها ربّ اعلي و
سزاوار دوست داشتن و پرستيدن است».(7)
شناخت درماني ممکن است نگراني ما را از پارهاي مسائل برطرف کند، ولي
نميتواند اضطراب و افسردگي را ريشهکن کند. تنها خدا، صاحب و ناخداي اين کشتي
توفانزده است که ميتواند انسان، اين مسافر بيقرار را ـ که گرفتار کشمکشهاي
دروني و بيروني است ـ ، آرام کند. تنها برداشتن بينشهاي غلط (نفي خدايان دروغين)،
موجب رستگاري نيست، بلکه بايد بينش خداباورانه به دنبال آن، مطرح و جايگزين شود ،
يعني ارزشهاي فطري و خدايي، جانشين الههها و ارزشهاي دروغين شود
آنچه امروزه با عنوان برنامه ريزي عصبي ـ کلامي تحت عنوان اداره مغز مطرح ميشود،
در اسلام، با فلسفه و مفهومي بسيار عميقتر، عنوان شده است.
اسلام ميخواهد ما اداره کننده ي احساسات، عواطف، افکار و تمايلات خود باشيم، نه
آنها مدير ما.(8)
مذهب و خود ملامتگري
کليه مذاهب ميخواهند که ما انسانهايي شاد و سرشار از نشاط باشيم و يکديگر را دوست
بداريم. به هنگام خطاکاري، ايمان و اعتقادمان به ما ميگويد ، چون انسانيم مرتکب
اشتباه ميشويم. ما بايد خود و حتي کساني را که عليه ما کارشکني ميکنند ،
ببخشيم.در انجيل آمده: «همسايه تان را چون خود دوست بداريد». اين عبارت در آنِ واحد
به دو نکته اشاره ميکند: ديگران را دوست بداريد : اما خودتان را نيز دوست بداريد.
به تعبيري « نه ديگران را سرزنش کنيد و نه خود را».
تمام مذاهب به اين حقيقت پي برده اند که آدمي، موجودي ضعيف است و با وجود تلاشهاي
فراوان، باز هم گاهي مرتکب گناه ميشود. البته ممکن است بتواند رفتارهاي اعتراض
برانگيزش را به مقدار قابل توجهي کاهش دهد ، اما هرگز قادر نيست آن را کاملاً
متوقّف کند. وقتي خداوند ، رفتار نادرست را بر ما ميبخشد، آيا ما نبايد با خويشتن
مهربان و سخي باشيم؟
شما با پيروي از تعليمات مذهبي خود هيچ گاه دچار افسردگي ناشي از خود ملامتگري
نخواهيد شد. اين، الگوي کاملي از همسويي مذهب و روانشناسي است، زماني که در کنار
يکديگر قرار ميگيرند.(9)
پي نوشت ها:
1 . روانشناسي شادزيستن، جودي تاتل بام، ترجمه: ژيلا نينوايي، تهران: نداي فرهنگ،
1375، ص 9.
2 . درمان افسردگي و ضعفهاي رواني، ژيلا نينوايي، تهران: سخن، 1374، ص 12.
3 . درمان افسردگي، جي رموند دوپاولو ـ کيت راسل ابلاو، ترجمه: مهدي قراچهداغي،
تهران: البرز، 1374، ص 108 .
4 . سوره زمر، آيه 36.
5 . سوره بقره، آيه 20 و 106 و 109.
6 . اشاره به حديث مشهور سلسلة الذهب (کلمة لا اله إلاّ اللّه حِصني). ر.ک: عيون
أخبار الرضا(ع)، ج 2، ص134 .
7 . مذهب و روانشناسي، اماناللّه خلجي موحد، تهران: نشر فرهنگ اسلامي، 1378، ص
41.
8 . اشاره به آيه 43 از سوره فرقان. در اين باره ر.ک به: مذهب و روانشناسي، ص 67 .
9 . غلبه بر افسردگي، پل اي.هاک، ترجمه: ضيا اعظامي، تهران: آران، 1374، ص 51 .
منبع : مجله پيام زن - با تغيير و تلخيصhttp://www.parsiteb.com
***************************
برای اینکه انسان متعادل باشیم چه کنیم ؟
1- خشم را از خود دور کنید .
این امر باعث تعادل روانی شما می شود .
2- آرامش داشته باشید .
آرامش باعث بهبود تفکر و برنامه ریزی در شما می شود .
3- والدین ، اساتید و... خود را احترام کنید
این امر به جلوگیری از خودخواهی و.. شما جلوگیری می کند و به گوهر فروتنی آراسته می شوید .
4- شرافتمندانه زندگی کنید
دزدی ، رشوه ، متلک گفتن و عدم مسئولیت در مقابل کار محوله .... اثرات نامطلوبی بر اخلاق شما
می گذارد . به حرفها و قول های خود عمل کنید .
5- نسبت به موجودات زنده قدردان باشید
این امر باعث می شود شما کسی را اذیت نکنید و همه از شما راضی باشند .
6- انرژی مثبت بدهید و انسان خوبی باشید تا دیگران هم با شما خوب باشند
7- درد و دل خود را در نور شمع با خدا در میان بگذارید .
8- صبحها به هنگام تنفس در کنار پنجره از خدا به خاطر نعمتهایی که به شما داده تشکر کنید .
9- ساعتی را آرام نشسته چشهایتان را ببندید به آنچه که دوست دارید و برایتان دوست داشتنی و زیباست فکر کنید . مثل منظره یک آبشار و.... به سفر خیالی بروید .
10- به خواستهای منطقی دیگران توجه کنید هر کار خوبی که می کنید احساس کنید خدا شما را تحسین می گوید
11- رنج دیگران را بشناسید در راه آشتی و بخشش و کمک به دیگران کار کنید
12- خود را از مزاحمت و تجاوز به دیگران محفوظ کنید . ترمه _ م http://banoyeravanshenas.persianblog.ir
**********************************
شناخت افرادبصری،وسمعی ووضعی ازطریق ارتباط غیرمستقیم
افرادی که ما با انهاارتباط برقرار می کنیم درسه گروه یا سه دسته 1-سمعی ،بصری
ووضعی قرار می گیرند وهرکدام ازاین گروهها افراد آن صفات ومشخصه ی خاص خود را دارند
که در وقایع وحوادث آن اتفاقات یا صحنه ها را درذهن خود پرورانده ویا مرور می کنند
ونسبت به اعمال دیگر بیشتر آنرا درک می کنند وازیادشان کمتر به فراموشی می رود .
1-افراد سمعی که از نامش پیداست افراد این گروه حوادث شنیداری رادرخاطره خود دارند
تنفس عادی دارند وراحت از کل سینه نفس می کشند وحرکات چشم آنها به دو طرف هست منظور
مردمک چشم آنها به سمت راست وچپ می باشد این افراد صداها وحرفها در ذهن ثبت می کنند
2-افراد بصری یا گروه دیداری به دنبال مشاهده یا گنجاندن تصاویر ووقایع دردرذهن خود
میباشند وآنرا درفکر خود مجسم وضبط می کنند .ذهن آنها مشاهدات واعمال بصری
رادرحافظه نگه می دارد.تنفس این افراد تند تند وازبالای سینه صورت می گیرد ونگاه
چشم ها روبه بالااست ونسبت به گروههای دیگر کم حرف ترند ودارای تخیل بسیار نسبت به
دو گروه دیگر هستند .کنجکاوی وکنکاش کردن در این افراد رشد والایی دارد .
3-گروه سوم افراد وضعی هستند که موقع تنفس نفس از کل سینه همراه باحرکت شکم
مشهوداست ونگاه چشم این افرادبه
سمت راست وپایین می باشد منظور مردمک چشم به طرف پایین در حرکت است .
(نگاه به طرف پایین وراست می باشد)حالاتی مانند گرمی ،سردی ،هیجانات و.....درحوادث
ومسافرتها درذهن خودمی پرورانند .
پشتکار وتلاش زمینه ظهور موفقیت درافراد
هر فردی در پی موفقیت برای آینده ای بهتر وروشن تر است که این موفقیت درهر زمینه ای
از زندگی بدون داشتن هدف وآرمانهایی غیر ممکن است.هرفردی که بخواهد به مراتب والایی
برسدبایدپله هایی رااز مشکلات پی درپی باداشتن برنامه ریزی صحیح ومطلوب در پی
موفقیت ودست یافتن به اهداف غایی خود باشد.
پس ازتوکل به خدای یاری دهنده از استعدادفکری وهنری سرشار خود به نحو شایسته
استفاده نماید ،باافرادآگاه ودانا مشورت نماید وازتجربه ها واندیشه های گذشتگان درس
وعبرت بگیرد .هرشکستی یاناکامی راپایان کارنداند ودنبال اصلاح ومرمت دوباره طرح خود
براید ،ازتکراردوباره دلسرد نگردد
یک جوان موفق همیشه دانایی وتوانایی خودراسازماندهی می کند وسعی درپشتکار وتلاش
مضاعف برمی آید ،خودباوری واعتماد بنفس راسر لوحه کارخودقرارمی دهد وزندگینامه
وبیوگرافی افرادموفق ودانشمندان راموردبررسی ومطالعه قرارمی دهد.
عوامل تاثیر گذاردرروند موفقیت افراد
1-علاقه به فعالیت وداشتن رغبت به تلاش
2-داشتن روحیه روابط اجتماعی باافراد آگاه جامعه (صاحبنظران)
3-کنجکاوی درراه حل مشکلات ورسید ن به هدف
4- جدیت درکار وتلاش ونداشتن واهمه وترس از شکست
5-داشتن برنامه ریزی منطقی درپیشبرد کارها ورسیدن به نتیجه
6-تکراروتمرین وپرهیزازرخ دادن اشتباهات
7-دوری ازکبرومغروریت
8-جمع آوری اطلاعات وکسب آگاهیهای لازم درموردپیشرفت
9-درنظرگرفتن محیط پیرامون ومتناسب موفقیت فعالیت خود
10-تفکرقبل ازهرعملی http://www.saleki.blogfa.com
0000000000000000